tiistai 29. marraskuuta 2016

Oma identiteetti vs. mustalaisuus


Onko nykyajan mustalaisella oikein muodostunut käsitys itsestään?
Onko oma persoonallisuus tarpeeksi vahva olemaan eri mieltä asioista?
Uskalletaanko oma mielipide tuoda julki vapaasti?

Nämä ovat asioita joita olen miettinyt kovasti viimeaikoina mustalaisten keskuudessa. Tuntuu, että varsinkin nuoret yrittävät kovasti olla samankaltaisia kaiken suhteen. On rikkaus olla erilainen. Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin, koska se ei ole edes järkevää. Kuinka moni uskaltaa täysin vapaasti tykätä erilaisesta musiikista kuin muut tai pukeutua eri tavalla kuin muut nuoret? Onko ihminen silloin hullu ja outo jos tekee oman mielensä mukaan? Muut tukahduttavat monesti ihmisen sisimmän. Vanhempana sen monesti huomaa, miten tyhmä ihminen on ollut nuorena ja mistä on jäänyt paitsi. 
Onko kotona kasvatettu siihen vahvaan tiettyyn rooliin ja siitä ei voi poiketa? 

Olen miettinyt monesti miten monella mustalaisella olisi mahdollisuus kokea erilaisia asioita, nähdä mitä kaikkia mahdollisuuksia maailma olisi täynnä, jos vain ihminen uskaltaisi ja antaisi mennä täysin purjein elämässä eteenpäin. Maailma olisi hieno paikka jos jokainen sen vain omalta osaltaan oivaltaisi. 
Mustalaisuus itsessään on kaunis asia jos on kotona kasvaessa jo saanut oikeanlaiset arvot. Minulle tärkeitä asioita ainakin ovat vanhempien ihmisten kunnioitus, käyttäydytään hyvin myös valtaväestön kanssa. Autetaan avun tarpeessa olevia ihmisiä, ollaan tukena sekä turvana ihmisille. Ollaan ihminen ihmiselle.

- Valde

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Harjoittelijan esittely osa 2

Hei! Olen Aila Åkerlund 26v. Olen työharjoittelijana Au mensassa.Olen ollut työharjoittelijana monissa eri paikoissa ja katsellut mikä olisi...