perjantai 1. syyskuuta 2017

Kaikki on meille mahdollista



Tervehdys kaikille olen uusi kirjottaja sekä uusi neuvoston jäsen. Nimeni on Paula, asun Helsingissä ja ammattina on lähihoitaja. Nyt opiskelen lasten ja nuorten erityisohjaajaksi, jonka kautta olen myös harjoittelemassa täällä Suomen Romaniyhdistyksessä.


Minua on pitkään kiinnostanut kaaleitten asiat Euroopassa esim. eläminen, asuminen sekä yhteiskunnan tuki. Tuntuu että aihe on loputon suo. Asiat ovat niin toisin muualla, ja romanien ääni on niin kovin hiljainen. Ihmiset eivät tiedä omaa asemaansa tai oikeuksiaan.  Miten meillä on asiat Suomessa?


Viime aikoina olen siirtänyt katseeni kotimaahan ja erityisesti meidän omiin lapsiin ja nuoriin. Meillä täällä on samat oikeudet ja velvollisuudet, kun kellä tahansa. Periaatteessa jokainen lähtee samalta viivalta Tämä ei aina toteudu käytännössä yhteiskunnassamme. Kuitenkin kaikki on meille mahdollista, tuet, asuminen, koulutus ja jopa vaikuttaminen yhteiskunnallisissa asioissa. Lisäksi mikä rikkaus on oman kulttuurin ylläpitäminen ja edistäminen.


Meille on annettu mahdollisuudet vaikuttaa ja tuoda oma ääni esille, voimme olla ideoimassa ja kehittämässä omaa ympäristöämme. On vapaus vaikuttaa nuorten toimintaan ja koulutukseen. Tai kuinka järjestetään meidän näköisiä ja meitä palvelevia kulttuuritapahtumia?  Me tämän päivän nuoret olemme huomispäivän aikuisia.  Me teemme sen!


Tärkeintä olla tavoitettavissa! Siellä missä nuoret ovat viettävät aikaa esim. oppilaitokset ja kerhot, jotta ajatukset ideat nousisivat suoraan nuorten omista tarpeista ja käytännön kokemuksista. Täytyy olla kuulolla ja vaikuttaa, jokaisella on oma rooli vaikuttajana tai tekijänä, toinen osaa tuoda tarpeet ja ongelmat esille, toinen tietää väylät josta hankkia apua jollakin on tarvittavat kontaktit.  Haluaisin nähdä yhdessä tekemistä, ja vaikuttamista enemmän kun valittamista `”miksi asioita ei tehdä niin kuin me halutaan?”


-          - Paula

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Harjoittelijan esittely osa 2

Hei! Olen Aila Åkerlund 26v. Olen työharjoittelijana Au mensassa.Olen ollut työharjoittelijana monissa eri paikoissa ja katsellut mikä olisi...