Ateneum
Viimeisin viikko on ollut mielenkiintoinen ja herättänyt
paljon ajatuksia. Hauskoja hetkiä on ollut myös paljon! 😊
Viime torstaina olimme työporukalla Ateneumin taidemuseossa
tunneväri-työpajassa. Työpaja kesti päälle pari tuntia ja ryhmässä oli noin 15
henkeä. Työpajasta oli kullakin hiukan erilaisia odotuksia, mutta luulen, että
kaikki olivat hyvin tyytyväisiä. Kiersimme aluksi Ateneumia ja tehtävänä oli
mm. kuvailla silmät kiinni-olevalle parille jokin maalauksista. Näin
herättelimme mielikuvitusta ja opettelimme kuvailemaan. Tämä tehtävä soveltui
myös näkövammaisille
ja työpajassa oli hienosti otettu erilaiset rajoitteet, lähtökohdat
ja tavat kokea taidetta huomioon.
Kävimme läpi tunnevärejä ja tunnesalkku-menetelmää, jossa
maalauksen elementtejä konkretisoidaan niin, että niitä voi käsin kosketella.
Esimerkkinä toimi maalauksissa olevat esineet, joita vastaavaa sai pitää samaan
aikaan kädessä kun katsoi teosta. Työpajan pääasiallinen ja omasta mielestä paras anti oli se
kun pääsi itse maalaamaan. Teimme jokainen oman teoksen, jonka aiheena oli
”omakuva maisemana”. Sen sai maalata paperille tai pleksi-lasille, josta näkyy
myös teoksen taaimmaiselle puolelle. Kuvissa tunnelmia ja esimerkkejä
Romaniyhdistyksen porukan minäkuvista 😊
Riitta ja Paula työstämässä minäkuvia |
Dimitrin teos |
Koko ryhmän taideteokset |
Dimitri kuuntelee, kun Kaisla kuvailee maalausta ryhmälle. |
Saamelaispolitiikkaa ihmisoikeusnäkökulmasta
Kävin kuuntelemassa saamelaispolitiikkaa
ihmisoikeusnäkökulmasta- paneelikeskustelua edellisperjantaina Kaisatalon
Kirja&Kahvi-tilassa. Ajattelin sen olevan paitsi mielenkiintoista ja tärkeä
aihe – niin myös hyödyllistä romanityön kannalta. Tavoitteeni oli löytää uusia
näkökulmia ja ideoita vähemmistöryhmien aseman parantamiseen suomalaisessa
yhteiskunnassa. Toiveeni oli, että saisin paneelista esimerkiksi konkreettisia
ideoita mitä voisi toteuttaa myös romanikentällä.
Tavoitteeni kyllä toteutui, sillä ajatuksia ja ideoita
heräsi paljonkin. Jotenkin täytyisi saada lisää yhteiskunnallista näkyvyyttä! Yksi uusi esimerkki romanikentän näkyvyydestä ovat Diakonia-ammattikorkeakoulun romaneiden osallisuus- hankkeen 12-osainen videosarja. Videot olivat minusta
hienoja ja vaikuttavia! Henkilökohtaiset tarinat luovat samaistuttavan tunnelman. Vastaavanlaisille kampanjoille olisi varmasti tarvetta
enemmänkin. Tässä linkki videosarjaan: https://www.youtube.com/watch?v=r8GyNpYz-NE
Saamelaisnuorten aktivismi ja artivismi (kts. esim.
Suohpanterror) on mielestäni esimerkillistä. Ihailen heidän räväkkyyttään ja rohkeutta ravistella yhteikunnallisia rakenteita. Alktivismi ja yhteiskunnallinen taide ovat voimakkaita vaikuttamisen keinoja. Voisimmeko me ottaa siitä jollain tavalla mallia – tietenkin jollakin romanikulttuuriin sopivalla tavalla ja romaniväestön
tarpeista käsin? Miten saisimme herätettyä valtaväestön ihmisiä ajattelemaan ja
kyseenalaistamaan omia ennakkoasenteitaan romaniväestöä kohtaan? Yhteiskunnallinen taide on parhaimmillaan provoisoivaa ja herättää ajatuksia ja keskustelua. Me jäämme Au mensassa jatkamaan pohdintaa siitä minkälaiselle ennakkoluuloja rikkovalle kampanjalle olisi tarvetta - teidän kaikkien ideat ovat myös erittäin tervetulleita!
Suomi 100 - vaiennetut historiat
Kävin vielä sisvistämässä itseäni Suomi 100-vaiennetut historiat paneelikeskustelussa, jossa keskustelijoina olivat Petra Laiti, Päivi Majaniemi ja Leif Hagert. Keskustelua moderoi Michaela Moua. Suomi 100-vuoden
kunniaksi Antirasistinen Foorumi tarjosi mahdollisuuden kuulla ja oppia
romanien ja saamelaisten vaiennetuista historioista Suomessa. Saamelaisten ja
romanien näkökulmasta itsenäisyyden historia näyttää kovin erilaiselta kuin
yläasteen oppimateriaaleissa. Siihen kuuluu ”suomalaiseksi” pakottamista,
syrjintää ja oikeuksien polkemista. Paneelissa käsiteltiin sitä, mihin
historiattomuus on johtanut ja millaista on elää yhteiskunnassa, jossa kaikki
olisi helpompaa, jos vain ”alkaisit suomalaiseksi”.
Paneelikeskustelu oli koskettava
ja tunnelma herkkä. Sain kuulla paljon raastavia kokemuksia syrjinnästä ja
ymmärsin entistä paremmin miten kauan ja paljon yhteiskuntamme on syrjinyt romaneita ja saamelaisia. Minulle
oli avaavaa kuulla konkreettisista vallankäytön ja syrjinnän keinoista, mitkä
näkyvät yhteiskunnassamme koululaitoksesta lähtien mm. poissulkemisena ja
vaientamisena. Keskustelu antoi uusia näkökulmia ja pisti ajattelemaan myös
omaa osuuttaan rakenteiden ylläpitäjänä. Muutos lähtee ajattelun voimasta. Asenteiden muutoksella teemme rakenteiden muutoksia. Pidetään
yhdessä näistä asioista ääntä!
Kaisla Kulmanen
Au Mensa III-projekti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti